• Gdańsk - Warszawa - Wrocław - Londyn
  • kontakt@efektywnymarketing.pl

Aktywność w social media – koniecznie zadaj sobie te pytania

social media

Aktywność w social media – koniecznie zadaj sobie te pytania

Dziś, jeśli nie ma Cię w mediach społecznościowych, nie istniejesz. Od dawna mówi tak wiele osób i prawdę powiedziawszy, ciężko z tym dyskutować. Są marki i osoby, które aktywnie pracują na swój wizerunek w social media. Nie tylko są dobrze „widoczne” w różnych społecznościowych kanałach. Bo sama aktywność na poziomie ilościowym to dzisiaj stanowczo za mało. Chodzi też, właściwie przede wszystkim, o jakość. A o tym, wielu użytkowników zdaje się dzisiaj zapominać. Ba, w wielu przypadkach trudno oprzeć się wrażeniu, że po prostu w ogóle o tym nie wiedzą…

Wszystko zaczyna się na poziomie określenia grupy docelowej. Gdy podejmujesz decyzję o tym, by jako marka zaistnieć w portalach społecznościowych, musisz mieć jasno ukierunkowany plan. Po pierwsze – wiedzieć dokładnie, co chcesz komunikować. Po drugie – wiedzieć w jaki sposób to robić. Do tego celu, elementem koniecznym będzie udzielenie odpowiedzi na kilka pytań.

Co chcesz przekazać przez social media?

Pokazując się w social media, dobrze przyjąć odpowiednią strategię.
Co będzie motywem przewodnim Twoich postów?
Czy będą to informacje o produktach/usługach, które dostarczasz?
A może chcesz bardziej humorystycznie podejść do tematu i zbudować społeczność bazującą na bardziej luźnym kanale udostępniającym lol content? Zapamiętaj – niezależnie od decyzji, bardzo ważne jest zdefiniowanie konkretnego celu komunikacji. Gdy to zrobisz, nie tylko z większą łatwością dopasujesz język i częstotliwość komunikowania, ale także – wypracujesz najbardziej skuteczny model budowania relacji z Twoimi odbiorcami.

Jak będziesz mówić?

Czyli – jak bardzo chcesz być na dystans? Są marki, które komunikują się ze swoimi odbiorcami w sposób bardzo formalny. To znaczy – prawie na zasadzie „pan/pani”. Czyli – bazują na wyraźnym rozgraniczeniu: my – marka / oni – „państwo odbiorcy”. Taki model komunikacji kojarzy mi się raczej z wizytą w urzędowych placówkach. Tam jednak, mamy do czynienia z kontaktem jeden na jeden. A w społecznościówkach, często adresatem jest grupa. Jeśli więc chcesz być marką postrzeganą jako przyjazna i otwarta -przede wszystkim postaw na skrócenie dystansu. Będzie to doskonałym krokiem do tego, by stworzyć wokół marki społeczność autentycznych, zaangażowanych i utożsamiających się z Twoimi działaniami followersów.
Bycie otwartym popłaca. Minęły już czasy, gdzie celem samym w sobie było zdobycie jak największej liczby „lajków” czy obserwujących. Wiadomo, duża grupa odbiorców motywuje, jednocześnie weź pod uwagę, że teraz najefektywniejsze społeczności to te, które bazują na jakości.

Kto ma aktywnie „słuchać”?

Tu przechodzimy do równie ważnego, wyjściowego pytania.
Kim tak naprawdę jest Twój odbiorca? Tutaj bardzo przydatne będzie stworzenie person. Czyli – kilku – 5 lub więcej, wzorcowych postaci, które są Twoimi odbiorcami. Ile mają lat, czym się zajmują? Jaki problem lub problemy tych osób, wyeliminujesz swoimi rozwiązaniami. Czy – w jaki sposób się komunikują? O personach powiem więcej w jednym z nadchodzących artykułów na blogu efektywnymarketing.pl

Jak często chcesz się komunikować?

Częstotliwość nawiązywania kontaktu w social media również jest ważna. Tak naprawdę, kluczem jest dziś znalezienie złotej proporcji. Balansu pomiędzy zbyt sporadycznym publikowaniem, a przemianą kanału społecznościowego w irytujące użytkownika źródło contentu, który szybko zostanie sklasyfikowany jako spam. Jeżeli chcesz publikować treści każdego dnia, dobrym rozwiązaniem będzie stworzenie pewnego rodzaju planu. Na przykład – określonego rodzaju postu, na każdy kolejny dzień tygodnia. Taka czynność procentuje na dwa sposoby. Po pierwsze, Twoi użytkownicy zaczną przyzwyczajać się do pewnego rodzaju regularności. Po drugie, z Twojej perspektywy, planowanie co do konkretnego contentu przełoży się na lepszą i bardziej efektywną organizację komunikacji, którą prowadzisz w swoich społecznościowych profilach.
Wskazówka: Jeśli faktycznie publikujesz codziennie, zadbaj o to, by treści znacząco różniły się od siebie. Jeśli zaczniesz publikować podobne treści ze zbyt dużą częstotliwością, będzie to miało przełożenie na reakcje Twoich Odbiorców. Część z nich zacznie ignorować Twój kanał, a z czasem, po prostu go „odhaczą” i o aktywności możemy całkowicie zapomnieć.

O co będziesz pytać?

W mediach społecznościowych chodzi o coś więcej niż tylko komunikację. Chodzi o prowadzenie dialogu. Tu sprawdza się doskonale stara zasada. Rozmowę prowadzi zawsze ten, kto zadaje pytania. A dobrze postawione pytanie to przyciągnięcie uwagi użytkownika.

To także angażowanie go w dyskusję i rozwijanie relacji z poziomu kanałów w social media.

Warto zatem dokładnie przemyśleć pytania, które chcesz zadać. By odpowiednio to „unaocznić”, posłużę się pewnego rodzaju przykładem. Na potrzeby tego wpisu przyjmijmy, że z pomocą social media promujesz swój produkt. Załóżmy, że to nowy model obuwia dla osób, które lubią jogging.

W social media prezentujesz zdjęcia butów.

Częsta tendencja pokazuje, że ludzie pod taką fotką pytają: Podobają Ci się nasze nowe buty?
Jakie odpowiedzi pozostawia odbiorcy do wyboru tak postawione pytanie? Są dwie furtki:

Tak, podobają się.

lub

Nie, nie podobają się.

Oczywiście, w obu tych przypadkach, po odpowiedzi twierdzącej lub przeczącej, może się pojawić mniej lub bardziej intensywne rozwinięcie. Czyli, ludzie zwrócą uwagę na to, co rzeczywiście najmocniej przypadło im do gustu. Lub na to, co w jakimś stopniu powstrzymuje ich przed decyzją o zakupie, założeniu takich butów.

Idźmy krok dalej – w jaki sposób pytać?

Jeśli chcesz zdobyć od swoich odbiorców konkretne, merytoryczne i wartościowe informacje, trzeba nieco zmienić sposób zadawania pytań. Na przykład, gdy chcesz zebrać opinie o zaletach konkretnego modelu obuwia, zapytaj:

Co najbardziej podoba Ci się w modelu X naszych butów?

Ważne jest też to, by w miarę możliwości odnieść się do każdej uzyskanej w ten sposób opinii. Ale nie jedną wiadomością, wklejaną hurtowo w komentarze. Pamiętaj – dialog to proces. Czyli, gdy chcesz faktycznie go prowadzić, ma to mieć ręce i nogi, postaw siebie w roli strony w tym dialogu. Komunikuj się, rozmawiaj. Co z tego, że to rozmowa w formie pisemnej? Przecież w dobie komunikacji internetowej, ludzie traktują to już jako absolutną normę, codzienność.

W jaki sposób pytać o to, co się nie podoba?

Wiadomo, że rzeczy, na które narzekają czy zwracają uwagę odbiorcy, także warto poznać. Tylko tutaj, na poziomie komunikacji, również trzeba odpowiednio zadać pytanie. Wszystko po to, by zapobiec wystąpieniu reakcji łańcucha negatywnych opinii. Jeśli już chcemy faktycznie pytać o to,co nie podoba się naszym odbiorcom, takie pytanie najsensowniej będzie zadać nieco dookoła. Tu przychodzi mi do głowy pewien pomysł. Załóżmy, że chcesz podpytać o to, co jeszcze ulepszyć w swoich butach.

Co powiesz na taki komunikat?
Dziś chcemy zadać Ci ważne pytanie. Bardzo liczymy się z Twoją opinią o modelu X. W związku z tym, chcielibyśmy się dowiedzieć – co poprawiłbyś/poprawiłabyś w nim? Podaj jedną, najważniejszą dla siebie cechę.
Konstrukcja tego typu, prowokuje odbiorcę do wytężenia umysłu. Komunikat jasno wskazuje, że ma podać jedną, kluczową rzecz do poprawy. Czyli, z dużym prawdopodobieństwem, poda najbardziej istotną dla siebie odpowiedź.
Co to oznacza dla Ciebie? Materiał do analizy i wyciągnięcia wniosków. Im więcej materiałów zbierzesz w ten sposób, tym bardziej rzetelne wskazówki do pracy nad produktem zyskasz. Wyciągniesz najbardziej istotne informacje. Konstruktywna krytyka jako narzędzie poprawy jakości Twojego produktu. Z pewnością wniesie w komunikację i w Twoje podejście duża wartość. Nie to co zwykły, pozbawiony logiki i odbywający się w myśl zasady, że nie ma żadnych zasad, hejt.

W niniejszym wpisie przedstawiłem pytania, których znajomość pomoże Ci bardziej efektywnie działać w social media. Potraktuj ten artykuł jako pewnego rodzaju wstęp. Wskazówki marketingowe na blogu wracają i mam w tym swój cel. dostarczę Ci praktycznej i merytorycznej wiedzy, która przełoży się na jakość Twoich działań w obszarze mediów społecznościowych.

Do zobaczenia w kolejnym wpisie!

leave a comment