In: Optymalizacja wyszukiwania

Jeśli jeszcze nie korzystasz z wyszukiwania głosowego, na pewno widziałeś reklamy w telewizji.

Każdego dnia coraz więcej osób korzysta z aplikacji na smartfony wyposażonych w wyszukiwanie głosowe i asystentów cyfrowych (takich jak Alexa firmy Amazon, Siri firmy Apple, Cortana firmy Microsoft i Asystent Google) do wykonywania prostych zadań, uzyskiwania odpowiedzi na pytania i nie tylko – w domu, w podróży lub gdziekolwiek indziej.

Wygoda polegająca na możliwości używania głosu zamiast palców oznacza, że wyszukiwanie głosowe staje się coraz popularniejsze. Według Google 20% wszystkich wyszukiwań na urządzeniach mobilnych odbywa się obecnie za pomocą wyszukiwania głosowego, a eksperci przewidują, że do 2024 r. 50% wszystkich wyszukiwań będzie odbywać się za pomocą wyszukiwania głosowego.

Oczywiście w świecie marketingu cyfrowego to szybko rozwijające się zjawisko oznacza, że marketerzy muszą opracować nowe sposoby dostosowywania swoich strategii SEO do optymalizacji pod kątem wyszukiwania głosowego. Oto bliższe spojrzenie na niektóre sposoby, w jakie wyszukiwanie głosowe będzie kształtować przyszłość SEO, oraz kilka najlepszych praktyk dotyczących optymalizacji.

1. Używanie słów kluczowych z długim ogonem

Gdybym miał wyszukać tekst „najlepsze laptopy dla studentów”, nie miałbyś pojęcia, czy chcę go poszukać, czy kupić, jaki jest przedział cenowy i jakiego rodzaju laptopa szukam. Ale gdybym miał przeprowadzić wyszukiwanie głosowe i zapytać: „Jakie są najtańsze laptopy dla studentów?” może to spowodować wyświetlenie wyników dla list 10 najlepszych, recenzji, forów, sklepów polecających określone marki studentom itp. Ponieważ wypowiedzenie dłuższego i bardziej szczegółowego zapytania jest łatwiejsze niż jego wpisanie, wyszukiwanie głosowe często daje więcej kontekstu na temat intencji osoby wyszukującej, co oznacza, że wyszukiwarki mogą dostarczać bardziej szczegółowe, trafne wyniki w odpowiedzi na zapytanie. Oznacza to również, że dobrym pomysłem jest zbadanie odpowiednich słów kluczowych z długim ogonem i zintegrowanie ich z treścią.

2. Rozpoznawanie naturalnych wzorców mowy

Jeśli się nad tym zastanowić, większość ludzi nie pisze e-maili ani SMS-ów w ten sam sposób, w jaki rozmawiają z tobą twarzą w twarz. Przykład: możesz wysłać do znajomego SMS-a o treści „napijesz się po pracy?” Ale gdybyś zadał to samo pytanie osobiście, z większym prawdopodobieństwem odpowiedziałbyś: „Hej, chcesz dzisiaj wieczorem po pracy napić się drinka?” Twój naturalny sposób mówienia zawiera więcej kontekstu na temat Twojego pytania, niż gdybyś miał je wpisać lub wysłać komuś SMS-a.

Dlatego do opisania zapytań wprowadzanych za pomocą wyszukiwania głosowego i słów kluczowych z długim ogonem używa się terminu „język naturalny”. Ze względu na rozbieżność między tym, co ludzie prawdopodobnie napiszą, a tym, co prawdopodobnie powiedzą, dla SEO coraz ważniejsze jest zrozumienie, w jaki sposób niuanse wzorców naturalnej mowy wpływają na wyniki wyszukiwania.

3. Wpływ na lokalne SEO

Według prognoz wyszukiwania głosowe są trzy razy bardziej prawdopodobne, że mają charakter lokalny niż wyszukiwanie tekstowe, ponieważ większość dzisiejszych smartfonów wyszukuje wyniki lokalnych ofert. Smartfon zna Twoją lokalizację, pogodę na zewnątrz i to, czy na autostradzie jest ruch. Wszystkie te czynniki pomagają zawęzić wyniki wyszukiwania w celu uzyskania lepszych i dokładniejszych wyników. Przykładami takich wyszukiwań może być „gdzie w mojej okolicy znajduje się najbliższy fast food, stacja benzynowa, dom towarowy itp.”. Większość wyszukiwań lokalnych koncentruje się na pytaniach „Gdzie?”, „Co?” i jak?”, czyli zwroty takie jak w powyższych przykładach.

Co to oznacza dla Twojego lokalnego biznesu? Powinieneś zmienić strategię swojego podejścia do lokalnego SEO, aby mieć pewność, że wychwytujesz intencje wyszukiwarki głosowej w przypadku grup słów kluczowych związanych z Twoją firmą lub branżą. Mówiąc najprościej, ustrukturyzuj słowa kluczowe wokół KCGKD (kto, co, gdzie, kiedy i dlaczego), z ang. “5W” (who, what, where, when, why).

Ponadto, ponieważ większość wyszukiwania głosowego odbywa się na urządzeniach mobilnych, ważniejsze niż kiedykolwiek jest upewnienie się, że korzystanie z urządzenia mobilnego jest tak przyjazne dla użytkownika – i tak szybkie – jak to tylko możliwe.

Patrząc w przyszłość — rok 2023 i później

Patrząc w przyszłość, jedno jest pewne: ludzie szybko przystosowują się do faktu, że wyszukiwanie głosowe stanie się coraz ważniejszym czynnikiem w naszym codziennym życiu. Podobnie jak w przypadku premiery iPhone’a w 2007 roku i późniejszej eksplozji technologii smartfonów, wyszukiwanie głosowe to fala przyszłości i teraźniejszości. Oznacza to, że firmy (oraz współpracujący z nimi stratedzy marketingu cyfrowego) muszą być gotowi stawić czoła temu nowemu wyzwaniu związanemu z optymalizacją wyszukiwania, aby wyprzedzić konkurencję.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Jak możemy Ci pomóc?

Chcesz omówić się pomysły na nadchodzący projekt lub kampanię? Chcesz przekształcić swój biznes dzięki wdrożeniu pełnego potencjału marketingu online?
Chcesz uzyskać lepsze efekty?